onsdag 17. oktober 2012

IKT i skolen!



De fleste norske skoler har god tilgang til datamaskiner og diverse. Hvorfor er det slik at IKT ofte blir nedprioritert?

Å ha kunnskap om IKT kommer til å bli mer og mer grunnleggende i framtiden. En gang i framtida vil kanskje alt foregå ved hjelp av datamaskiner, hvis utviklingen av teknologien fortsetter slik den gjør. Ut fra der jeg har vært i praksis og jobbet i skolen, merker jeg at mange er skeptisk til aktiv bruk av IKT.

Mange lærere tyr til den gamla tavla, utstyrt med kritt og en oppbrukt svamp. De ser ikke nytten av digitale ressurser! Men man skal ikke gre alle under en kam, for noen lærere er faktisk flinke til å aktiv bruke digitale læringsplattformer. Spørsmålet blir vel hvordan man kan "overbevise" de andre lærerne til å bruke digitale ressurser mer aktivt i undervisninga!

En viktig kompetanse en lærer bør ha er forståelsen for at man må endre seg i takt med samfunnet. Vise velvilje når det er nye undervisningsmetoder ute og går, prøve ut metodene isteden for å kaste idéene rett i søppla! Dette gjelder også IKT.

Hvis lærere skal ta seg nytte av den nye teknologien er det også viktig at skolens ledelse er med, hvis ikke kan det bli vanskelig å få tak i ressurser som gjør det mulig å bruke teknologi aktivt i undervisninga. Jeg tror det er viktig å sette mer lys på IKT i skolen, så det ikke blir et "ork", men heller et engajserende tema å sette seg inn i! Skolene bør tilby mer kursing i dette, likeså som andre viktige emner i skolen. Skolens ledelse må engasjere lærerne!

Så kjære lærere i norske skoler, bruk IKT aktivt i skolen. Se muligheter i stedet for hindringer.


3 kommentarer:

  1. Helt enig med deg. Thomas skrev i sin blogg, i en presentasjon av boka "Smart læring" av Arne Krokan , bl.a. om skoler som velger å stenge tilgangen til sosiale nettverk. Hva sier dette om skolens ledelse?
    En lærers plikt er å oppdatere seg i forhold til sin egen kunnskap. Gjør man dette ved å nekte utviklingen?
    Jeg har nå forsøkt meg som vikar i skolen, og i den anledning prøvd ut litt av hvert. Jeg har sett forskjellen i entusiasmen hos elevene. Det er ingenting som vekker mer motivasjon en kreativ bruk av IKT (se min blogg om STL+)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror at mange lærere ikke setter av nok tid til å lære seg nye dataprogrammer og databehandling. Det er så mye annet som også krever deres tid. Ofte er det slik at IKT kan lette undervisningen, men dersom lærer selv ikke føler seg trygg/kompetent i bruk av IKT, så tror jeg det er vanskeligere å bruke data effektivt i undervisningen.

      Slett
    2. Ja, det tror jeg også Sølvi. Er lærerne ikke trygge på sine egne IKT ferdigheter, vil de nok bruke dette minimalt i undervisningen. Det tar tid å lære seg å bruke ulike programmer på data, men for å holde følge med "omverdenen" må man ta seg tid dette også :-)

      Slett