Under den grunnleggende ferdigheten "å kunne bruke digitale verktøy" i norsk står det blant annet;
"... I denne sammenheng er det viktig å utvikle evne til kritisk vurdering og bruk av kilder" (Udir, grunnleggende ferdigheter i norsk).På internett ligger det mye informasjon, bare et tastetrykk unna. Mange tenker kanskje at all informasjonen som ligger ute på nett er korrekt, men slik er det ikke. Hvem som helst kan legge ut artikler om både det ene og det andre, uten at informasjonen som formidles er korrekt. Da er det viktig å kunne sile ut kildene som er troverdige.
Leif Harboe skriver i boka "noRskboka.no" 2010:49ff om hva som er god bruk av kilder. Hvilke spørsmål som elevene bør stille seg ved bruk av nettkilder for eksempel;
- Står avsender/skribent frem med navn, arbeidssted og tittel? ++
Lærer bør sammen med elevene jobbe med kilders troverdigheter, og lage ei sjekkliste over hva man ser etter når man skal bruke kilder fra nettet. Hvilke nettsteder er det lurt å holde seg unna når man skriver oppgaver, og hvilke er gode nettsteder?
Å jobbe systematisk med kildebruk vil være noe elevene vinner på i det lange løp! For hvis man vet hvordan man kan bruke internettet for å finne korrekt informasjon, vil det være lett å finne kilder til ulike oppgaver.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar