onsdag 7. november 2012

Høytlesing

Nå som det går mot advent og jul kom jeg til å tenke tilbake på når jeg gikk i barneskolen. Jeg var så heldig å ha samme lærer gjennom stort sette hele barneskolen. Hun var en sånn lærer som man så opp til, en lærer man hadde respekt for og en lærer som var utrolig rettferdig. Tror det er derfor jeg husker henne så godt idag!

I gjennom alle årene på barneskolen leste hun høyt til klassen hver eneste dag. Artikler, skjønnlitteratur, fagtekster... Ja alt mulig. På den måten fikk jeg et innblikk i litteraturens skattekammer!

Noe av det jeg husker aller best er adventsstunda vi hadde hver dag i advent! Lyset ble slått av, et stearinlys ble tent. Pepperkakeboksen gikk på rundgang, og når alle hadde fått et par pepperkaker begynte det vi alle ventet på, nemlig høytlesinga. Det var egentlig ikke så nøye hva som ble lest, for hun var så flink til å leve seg inn i historien.

De neste 15 minuttene var vi borte fra omverdenen. Vi satt alle sammen helt stille og levde oss inn i det som ble lest, ofte glemte vi å spise pepperkakene fordi vi var så oppslukt i detsom ble lest.

Den stemninga som hun lagde rundt adventsstunda var helt fantastisk. Lesinga var høydepunktet hver dag! Dette er en slik tradisjon jeg ønsker å ta med videre når jeg skal jobbe i skolen :-) både den kulturen for høytlesing hver dag, men også denne adventsstunda. På en slik måte kan man presentere elevene for det brede spekteret av litteratur som finnes, og på den måten kanskje skape motivasjon for lesing.










10 kommentarer:

  1. Så koselig det var å lese det du har skrevet. Jeg sitter å kjenner på samme følelsen. Det er gjerne når det blir snakk om tradisjoner at vi minnes best.Høytlesing er jo viktig på alle klassetrinn, tenk de barna som ikke blir lest for. Jeg synes det er kjempefint at du er bevisst på å videreformiddle tradisjoner. Vi fikk ikke pepperkaker, men det hørtes utrolig koselig ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, høytlesning er kanskje undervurdert i skolen, særlig jo høyere man kommer opp i trinnene. :-)

      Slett
  2. Snekker Andersen er min historie til jul. Denne historien forteller meg mye om stemning, forventning, gavmildhet, hjelpsomhet og ikke minst: Finnes nissen egentlig? Da jeg jobbet i barnehagen tok jeg med meg denne fortellingen ut på tur i adventstiden. Jeg hang opp lykter i trærne, tente bål og samlet barna rundt meg inni en mørk granskog. Så leste jeg historien til barna. Stemningen blant barna var utrolig. En koslig og flott stund.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes koselig ut! Kan tenke meg til at stemninga var god. :-)

      Slett
  3. Det er sånn jeg også husker barneskolen! Vi fikk heller ikke pepperkaker, men det var stor stas å tenne lys, synge og bli lest for i adventstiden. Gleder meg kjempe masse til det er jeg som sitter på lærerstolen og skal lese høyt for elevene. Tror nok jeg kommer til å gjøre mye ut av julen når jeg blir lærer, bare fordi jeg liker den så godt selv. Elsker de gamle klassiske julehistoriene, men det blir spennende å kunne lete frem nye og moderne julehistorier også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror også at jeg kommer til å gjøre mye ut av julen - det er så koselig! En ting som er helt sikkert er at jeg tar med meg denne tradisjonen videre. :-)

      Slett
  4. adevntstiden i skolen kan fort bli litt ustrukturert, da tenker jeg på alle juleverkstedene, alt som skal gjøres klart til juleavslutningen. for noen elever blir dette bare kaos, da er det viktig å ha disse 20 minutene hver dag hvor man setter seg ned og finner roen, slik som f.eks din lærer gjorde.

    SvarSlett
  5. Fin fortelling og tradisjon - viktig å videreføre i skolen. Trivelige kommentarer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :-) Ja det synes jeg også, man må ta vare på gode tradisjoner!

      Slett